Jízda na kole je pro spoustu obyčejných lidí krásnou kratochvílí. Jenže jak tomu u pohybových aktivit bývá, jsou také předmětem soutěžení. A právě cyklistika je jedním z nejstarších odvětví moderního sportu. Existuje velké množství formátů jednotlivých závodů. Jezdí se etapově (například Tour de France, Giro d´Italia, Vuelta a Espaňa), kdy se jezdci přesouvají mezi jednotlivými etapami. Zmíněné tři pak trvají tři týdny a měří dohromady několik tisíc kilometrů (během Tour de France musejí závodníci urazit na 3 480 km). Mnohem starším modelem jsou ale tak zvané klasiky.

závod cyklistů
 
Ty se jedou většinou pouze v jeden den a dálka trati se pohybuje okolo 200 kilometrů. Po světě se jich v kalendářním roce uskuteční několik desítek, ale jen pět z nich patří k těm nejslavnějším. Jejich prestiž každoročně přitahuje pozornost fanoušků a největších hvězd tohoto sportu. Souhrnně se nazývají Monumenty. Patří mezi ně Milán-San Remo, Kolem Flander, Paříž-Roubaix, Lutych-Bastogne-Lutych a Giro di Lombardia.
 

Milán-San Remo

Jezdí se již od roku 1907. Mezi těmito městy musejí závodníci urazit neuvěřitelných 294 kilometrů. Jako ostatní u ostatních klasik se trasa tradičně nemění (nebo jen velmi málo). Proto se tento i další tradiční závody těší jakési posvátné úctě. Prvním vítězem této nejdelší se stal v roce 1907 Lucien Petit-Breton.
 rozmazané pozadí

Kolem Flander

Jak již název napovídá, koná se na území belgických Flander. První ročník v roce 1913 nejrychleji projel Paul Deman. Proslul svými dlouhými úseky na kostkách ve městech. Letos se jelo z Antverp.
 

Paříž-Roubaix

Poprvé se konal v roce 1896. V názvu uvedená města spojuje přibližně 250 kilometrů. Prvním, kdo zde triumfoval, byl Josef Fisher z tehdejšího Německého císařství. Bývá označován za Peklo severu, jelikož po první světové trať vedla podél opuštěných válečných zákopů.
 

Lutych-Bastogne-Lutych

Tato druhá Belgická klasika je nejstarší. Poprvé zde vyjeli cyklisté již v roce 1892. Jede se ve Valonsku – chudší frankofonní části Belgie. Protože vede přes pohoří Ardeny, bývá označován jako nejtěžší. Zdejším rekordmanem je Belgičan Eddy Merckx.
 

Giro di Lombardia

Druhá italská klasikářská „zastávka“ vznikla v roce 1905. Trasa se mění, přesto zůstává několik ikonických míst, kudy musí vést. Jedním z nich je jedno z nejslavnějších stoupání „il Ghisallo. Giro di Lombardia uzavírá sezónu, jelikož se koná v druhé polovině října.